Oude doos!
-
- Admin
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 23-11-2007 07:45
-
- Admin
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 23-11-2007 07:45
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 22-11-2007 22:32
Tegenwoordig zijn we al happy als De Reuver en Eggens bij de top 5 rijden, maar in de jaren 70 hadden we Gerrit Wolsink.
In 1973 en 1980 fabriekscoureur voor Maico.
Van 1974 t/m 1979 fabriekscoureur voor Suzuki.
In 1974 4e in het wk.
In 1975 3e in het wk.
In 1976 2e in het wk.
In 1977 3e in het wk.
In 1978 4e in het wk.
In 1979 2e in het wk.
In 1976 had hij wereldkampioen moeten en kunnen worden, maar werd door de belg Jaak Van Velthoven in de laatste GP dusdanog in de weg gereden dat Roger de Coster ( ook een belg) met een minimaal verschil wereldkampioen werd.
In de USA rekenen ze Wolsink tot 1 van de 50 beste coureurs allertijden.
Hij had alleen de pech dat hij De Coster en Mikkola in zijn tijdperk had.
Vooral in de USA deed hij het altijd goed en won tot 5x toe de GP van de USA.
Tevens is hij bondscoach geweest en werden de eerste stadioncross wedstrijden in Nederland door hem georganiseerd.
In 1973 en 1980 fabriekscoureur voor Maico.
Van 1974 t/m 1979 fabriekscoureur voor Suzuki.
In 1974 4e in het wk.
In 1975 3e in het wk.
In 1976 2e in het wk.
In 1977 3e in het wk.
In 1978 4e in het wk.
In 1979 2e in het wk.
In 1976 had hij wereldkampioen moeten en kunnen worden, maar werd door de belg Jaak Van Velthoven in de laatste GP dusdanog in de weg gereden dat Roger de Coster ( ook een belg) met een minimaal verschil wereldkampioen werd.
In de USA rekenen ze Wolsink tot 1 van de 50 beste coureurs allertijden.
Hij had alleen de pech dat hij De Coster en Mikkola in zijn tijdperk had.
Vooral in de USA deed hij het altijd goed en won tot 5x toe de GP van de USA.
Tevens is hij bondscoach geweest en werden de eerste stadioncross wedstrijden in Nederland door hem georganiseerd.
500 c.c. liefhebber!
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 22-11-2007 22:32
Ook de man die nu het Red Bull parcours heeft aangelegd was in die tijd een bekende crosser.
Oftewel: Gerard Rond!
In 1977 2e in het wk 125 c.c. en in 1978 3e in het wk.
Reed destijds met een Yamaha met watergekoelde kop.
Daarna 500 c.c. gaan rijden als fabriekscoureur voor Suzuki in 1979 en 1980, daarna KTM in 1981 en 1982.
Vervolgens als privé-coureur verder gegaan met uitzondering van eind 1983, toen hij nog eens op de oude luchtgekoelde Suzuki fabrieksmotor van 1982 mocht op komen draven. Helaas in de 500 c.c. klasse nooit de topper geworden (op wereldniveau) die hij geacht werd te kunnen worden.
Oftewel: Gerard Rond!
In 1977 2e in het wk 125 c.c. en in 1978 3e in het wk.
Reed destijds met een Yamaha met watergekoelde kop.
Daarna 500 c.c. gaan rijden als fabriekscoureur voor Suzuki in 1979 en 1980, daarna KTM in 1981 en 1982.
Vervolgens als privé-coureur verder gegaan met uitzondering van eind 1983, toen hij nog eens op de oude luchtgekoelde Suzuki fabrieksmotor van 1982 mocht op komen draven. Helaas in de 500 c.c. klasse nooit de topper geworden (op wereldniveau) die hij geacht werd te kunnen worden.
500 c.c. liefhebber!
-
- Admin
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 23-11-2007 07:45
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 22-11-2007 22:32
Hmmm...hier nog veel erger!
Na mijn kennismaking mocht ik helemaal geen motor meer..
Veel te gevaarlijk!!! Ga jij maar studeren!!!
Vandaar dat ik het nu dus ook alsnog doe en...elke motor met een smile aan mijn moeder laat zien })
Maar ik was helemaal gek van alles wat met motoren te maken had..
Dus ook Kees van der Ven is geen onbekende..
2e in 1980 250 c.c. op Maico, 3e in 1981 en 3e in 1982 op de KTM 250, enz. enz. haha!
Heb hem ook wel zien rijden in Lichtenvoorde ( 500 ktm)....pfff..wat zagen die bulten er hoog uit!
Na mijn kennismaking mocht ik helemaal geen motor meer..
Veel te gevaarlijk!!! Ga jij maar studeren!!!
Vandaar dat ik het nu dus ook alsnog doe en...elke motor met een smile aan mijn moeder laat zien })
Maar ik was helemaal gek van alles wat met motoren te maken had..
Dus ook Kees van der Ven is geen onbekende..
2e in 1980 250 c.c. op Maico, 3e in 1981 en 3e in 1982 op de KTM 250, enz. enz. haha!
Heb hem ook wel zien rijden in Lichtenvoorde ( 500 ktm)....pfff..wat zagen die bulten er hoog uit!
500 c.c. liefhebber!
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 22-11-2007 22:56
Wie hem binnenkort nog eens wil zien rijden, moet 30 nov. even naar Bernheze komen, naar de opening van de (enduro) Kampioensrit:
Henk Poorte en Kees vd Ven zullen daar met hun toenmalige motoren en outfit verschijnen.
Zie ook http://www.el-moto.nl/opening.htm
De kampioensrit duurt trouwens van 30-11 t/m 01-12 en er is meer te beleven: http://www.el-moto.nl/
Henk Poorte en Kees vd Ven zullen daar met hun toenmalige motoren en outfit verschijnen.
Zie ook http://www.el-moto.nl/opening.htm
De kampioensrit duurt trouwens van 30-11 t/m 01-12 en er is meer te beleven: http://www.el-moto.nl/
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 22-11-2007 22:32
Voor degene die denkt dat de monoshock door Yamaha is ontwikkeld..
Het verhaal:
Het zat als eerste op een CZ uit 1968 en werd gebouwd door ene Lucien Tilkens uit België. Betreft de fabrieksmotor waar Sylvain Geboers in die tijd op reed. Eind jaren 60 was CZ het merk waar de toppers zoals Geboers, Robert en De Coster op reden.
Geboers ( en ook De Coster en al eerder Robert ) stapten over naar het Suzuki fabrieksteam en vervolgens werd het systeem, in het geheim, op een Suzuki gebouwd van toenmalig Suzuki-topper en 500 c.c. wereldkampioen Roger de Coster.
Ondanks dat deze de voordelen zag en het systeem heeft aanbevolen, wilde Suzuki de prijs van Tilken niet betalen omdat ze rekenkundig niet de voordelen zagen.
Yamaha zag op voorspraak van oud-wereldkampioen en grondlegger van de THOR kledinglijn, Thorsten Hallman, het systeem wel zitten en keerde de portemonnee om en verkreeg zo de rechten op het systeem. Zo reed Hakan Andersson, in 1973, de eerste monoshock ( 250 c.c. Yamaha) naar de wereldtitel.
Het antwoord van de andere japanse merken volgde pas in 1980.
Toen kwamen er de ,,Pro Link" van Honda, de Uni Track van Kawasaki en de Full Floater Suspension van Suzuki op de works bikes en vanaf 1981 op de produktie bikes.
500 c.c. liefhebber!